Ciwe - epidemie!!

Ciwe - epidemie!!

< zpět na výpis článků

Na jedné straně panika a skupování těstovin ve velkém, na druhé straně bezohlednost a neschopnost solidarity. Kritika postupů vlády, vyjádření té či oné strany, pohledy zdravotníků, epidemiologů. A jak jsem dnes zachytila – ve finále pocit „že to můžu chytit i přes obrazovku počítače“. Do toho smutné smajlíky a někdy i nas…nost kvůli zrušeným akcím, závodům, zavřeným bazénům a dalším omezením.
Ano, to vše je koronavirus, nebo - chcete-li COVID-19. Téma, které dnes hýbe celou Evropou a světem. Může to být průšvih. Je to nepříjemné. Ale konec světa vypadá fakt jinak, takže zůstaňme v klidu a zkusme na tom najít to lepší – pokud to jde.

Chceš-li pobavit pánaboha ... 

Minulý týden by mě vůbec nenapadlo, že Kbelská desítka je asi poslední závod, který v dohledné době poběžím.  A nevsadila bych ani pětník na to, že bude zrušený pražský půlmaraton, možná i pražský maraton – na který jsme se všichni společně těšili. Ve snu by mě nenapadlo, že je v ohrožení i MS v půlironmanu v Šamoríně.  Špatné sny se bohužel staly realitou a asi jste na tom všichni podobně.

Chceš-li pobavit pánaboha, seznam ho se svými plány.  

Předpokládám, že nikdo nesmyslně nepanikaříte, a ani celou věc nepodceňujete a nejste bezohlední. Ale přece jen - možná jste smutní, rozmrzelí, naštvaní a zlobíte se.   

A protože nejhorší je smrt z vyděšení a blbá nálada nám podkopává psychiku i imunitu, shrňme si dostupná fakta a zkusme  na celé situaci najít to pozitivní.

Třeba se zasmát - protože smích nám imunitní systém naopak podpoří :) 

Česká lidová tvořivost reagovala vskutku  promptně :) 

Nejdůležitější fakta  

Virus je nejrizikovější pro starší lidi (nad 60 let) a  pacienty s poruchou imunity a  chronicky nemocné.

V Itálii je úmrtnost 5%,  Itálie má nejstarší populaci v Evropě

Neexistuje lék ani očkování.

Virus se neprojevuje pouze vysokou horečkou a kašlem, ale také jako běžné nachlazení. Tento průběh je nejčastější. 

Děti se onemocněním vůbec nenakazí a nebo mají bezpříznakový průběh. 

Minimálně příznakoví pacienti mohou nakazit kohokoli ve svém okolí.

Pro starší/a nebo chronicky nemocné může být průběh vysoce rizikový – pokud se rozvine tzv. intersticiální plicní pneumonie se syndromem plicní nedostatečnosti.

Epidemiologická opatření

Nařízení vlády stran epidemiologických opatření (podrobnosti všichni znáte) platí od 10.3. do odvolání. Je možné (a pravděpodobné), že další opatření ještě nastanou.  Lze očekávat uzavření sportovišť, mateřských školek, některých pracovišť. 

Tato opatření ručitě nejsou zbytečná a nesmyslná.  Nemají za cíl nikoho prudit, ale chránit a být solidární s těmi, které může onemocnění ohrozit na životě.  Můžeme polemizovat o systematičnosti (a připravenosti) jednotlivých kroků, ale jako celek to dává určitě smysl. 

Díky karanténním opatřením a nařízením o uzavření škol a zrušení pořádání hromadných akcí se omezí fluktuace lidí. Tím by se měl zmírnit  prudký nárůst počtu onemocnění  - a tím i kritických případů,  který by zdravotnický systém nemusel zvládnout. Možná se tímto podaří omezit i celkový počet nakažených a infekce postupně vyhasne.  Část vědců spoléhá na sezónní chování viru, já bych spíše spoléhala na to, že bude více času k vyvinutí účinného léku (antivirotika) pro těžké případy. 

Nepodceňujte a nebagatelizujte prosím epidemiologická opatření a dodržujte je.

Průběh onemocnění

Pokud onemocníte, tak vzhledem k tomu, že jste mladí a jinak zdraví sportovci, průběh onemocnění bude  pravděpodobně  podobný jako běžné nachlazení.  Můžete ale nakazit někoho ve svém okolí.

Asi všichni máme kolem sebe starší lidi, rodiče, prarodiče, blízké, které máme rádi, a na kterých nám záleží. Proto bychom neměli nadávat, že nemůžeme na bazén, ale pomoci tyto lidi chránit.

Jak se chovat?

Co můžeme všichni udělat, abychom se pokud možno nenakazili a tím pádem nenakazili své blízké?

  • Nepanikařte, ale budťe  zodpovědní.  

My sami máme ale rodiče 70+, jsme domluvení na pomoci s nákupem, případně jim mohou dělat společnost naše děti, které mají zavřené školy, nebyli s nikým v kontaktu a jsou zdravé.   

  • Nelezte tam, kde nemusíte být.

Necestujte do zahraničí, zrušte zbytečné cesty, plánované (běžné) kontroly u lékaře, zbytečné nákupy.  Vynechte MHD a pokud to jde, jeďte raději autem nebo jděte pěšky. Dodržujte povinná opatření, pokud máte karanténu, nevybodněte se na ni.  

  • Hygiena

Důsledně si myjte a dezinfikujte ruce. Doporučuji si po pobytu v místech, kde je víc lidí (MHD, v mém případě třeba i ordinace) vypláchnout (a třeba i slivovicí vydezinfikovat) pusu.  Vzhledem k tomu, že virus se vždy pomnožuje na sliznicích, nic tím rozhodně nepokazíte a riziko nákazy poměrně dost snižujete.

hygiena

Heslem pro dnešní dny je důsledné dodržování hygienických opatření :)

 

Jak podpořit vlastní imunitu v několika bodech

  • Nepřetrénujte se!

Pro sportovce to znamená nebýt v únavě, nebýt přetrénovaní.  Objemová příprava ve vytrvalostních sportech je pro imunitní systém náročná, stejně jako vysoce intenzivní tréninkové jednotky. Stručně řečeno,  imunitní systém musí po náročném tréninku „uklízet“, takže je vytížený a tím pádem se zvyšuje riziko, že onemocníte. Nepřetahujte zkrátka závit, dejte si dostatek času na regeneraci, odpočinek, klidně o trochu snižte tréninkové objemy či intenzitu.  Stejně se závodní sezóna posune, takže můžete jedině získat.  

  • Doplňky stravy

Většinou má každý svoje vlastní „vychytávky“ – od chlorelly, přes ajúverdu a dračí krev až po panáka slivovice po ránu.  Nic proti ničemu.  Já spoléhám na vysoké dávky C-vitamínu, rybí tuk a hlívu ústřičnou.  

  • Kvalitní strava

Netřeba dlouhých přednášek.  Dostatek zeleniny (antioxidanty, minerály, vitamíny), fermentované potraviny – kefír, živé jogurty, nakládaná zelenina (probiotika),  kvalitní zdroje bílkovin, játra (z ověřeného zdroje), kvalitní tuky, a osvědčená klasika – poctivý vývar.

  • Otužování!

Ať už lezete do ledové řeky  s WimHofem,  nebo si dáte ráno ledovou sprchu, děláte dobře :) 

  • Buďte co nejvíc venku!

Přeneste  své indoor aktivity (posilovna, fitko) co nejvíce ven.  Pobyt na čerstvém vzduchu je nejen prostý případného koronaviru, ale prospěje vašemu imunitnímu systému. Když prší, trénujete mentální odolnost, když svítí sluníčko, sbíráte cenný vitamín D a když vás trošku ofoukne, aspoň se otužíte.

 

Zrušili nám závody, pohroma!!

Trénujete, připravujete se, a najednou prásk.  Je to blbý, no.  Jo, taky mě to štve. Mám závody ráda zvláště pro jejich společenský rozměr.  Navíc, pokud svojí přípravu směřujete k určitému datu, pravděpodobně vás to trochu „rozkopne“. 

Ale pořád je to sport. Sportujeme pro radost, setkávání, osobáky, překonávání sama sebe. Nevynalézáme lék na rakovinu (ani na koronavirus). Takže v klidu. 

Ke sportu patří i prohra a my jsme zkrátka letos na jaře prohráli startovné. Není to konec světa.

Co s tím?

Odlehčete přípravu a  dejte si mentální oraz. Sezóna nekončí, jen se posouvá na neurčito.  Abyste se nedostali do únavy a mohli si kvalitně zazávodit později, snižte tréninkové objemy (neopakujte donekonečna vysoce objemové týdny) a nelaďte na konkrétní závod.  

Většina provozovatelů závodů na situaci nějakým způsobem zareaguje, možná začnou fungovat různé virtuální výzvy.

Pražský půlmaraton bude přesunut na jiný termín, takže to bude třeba naprosto skvělý závěr sezóny.  Taková říjnová Praha by mohla mít své kouzlo.  Zachytila jsem například, že Inov8 krosový pohár plánuje po značené trase nechat závodit běžce s čipem kdykoli v průběhu dne a výsledky vyhodnotí on-line.  Super nápad a palec nahoru.

Můžeme zkusit vymyslet nějakou virtuální challenge – například virtuální půlmaraton s porovnáním výkonu ve wattech, pokud používáte STRYD.

Jak to bude s provozem Cardiolabu?

V Itálii jsme s Michalem byli začátkem ledna,  takže v karanténě nejsme.  Pokud jste zdraví a nemáte cestovatelskou anamnézu, na testy klidně dorazte, rádi vás uvidíme.  Volná místa v březnu ještě máme, protože jsme zrušili plánovanou lyžovačku.

 Pokud máte rýmičku, stejně vás vidět nechceme :)  Klidně zavolejte, přehodíme termín a my mezitím popracujeme na novém webu. 

Trocha filozofie

Nemůžeme se pořád prohánět na duhové louce plné květin na jednorožcích. Neexistuje stálá ekonomická konjunktura, globálně propojený svět aniž by existovalo současně i riziko, že se něco dříve či později semele.

Stejně jako ve sportu – pokaždé prostě nezajedete osobák. 

A stejně jako ve sportu platí – jeden za všechny a všichni za jednoho. 

Pomáhejte si, nešvejkujme a chovejme se zodpovědně. 

A pokud to jde - užijte si změnu a berte to pozitivně. 

Buďte více spolu, buďte s dětmi, vyrazte na výlet, buďte kreativní. Místo závodu si naplánujte nějaký ten CP testík, společný výběh s přáteli, vyrazte do přírody a užijte si nějaký pěkný dlouhý běh nebo dlouhé kolo až se udělá pěkně.

koláž

Život je jen jeden a závodů ještě bude …!!!

Jak to vidíte vy? Napište nám na náš facebook - pojď mi hop!

 

Galerie:

You can like the life you’re living, you can live your life you like …..

Dneska se měl běžet pražský půlmaraton, ale … všechno je jinak.
A většina z vás to má stejně. Přišli jste o závody, přišli jste o své cíle, máte pocit, že jste přišli o své sny. Máte pocit, že...

přečíst celý článek

Kluci v akci & Sama doma aneb #namnicehalf

Co dělat v době pandemie, pokud jako děvče zůstanete samy doma? Ideální způsob jak strávit příjemnou sobotu je rozdat si to se čtyřmi chlapy najednou :) Tento odlehčený úvod berte jako pozvánku k vese...

přečíst celý článek

Máte zájem o naše služby? Chcete se na něco zeptat?

Napište nám: info@cardiolab.cz, zavolejte: +420 731 180 611 nebo se zastavte: Mariánské údolí 136, Příbram

Ochrana osobních údajů | Cookies © 2017 - 2020 Cardiolab

Developed by: Smartim